Originaltitel
Avant l'hiver
Land
Frankrig, Luxemburg
Genre
Drama
År
2013
Spilletid
103
Censur
15

PREMIERE 30.OKTOBER 2014

Dagmar, Grand, Vester Vov Vov, Trøjborg Århus, Øst for Paradis Århus, Cafebiografen Odense, Biffen Aalborg, Albertslund Biograferne, Baltoppen Bio 1-2, Helios-Teatret Faaborg, Gentofte Kino, Haslev Bio, Cafe Slotsbio Hillerød, Ishøj Bio 1-2-3, Klovborg Kino, Nicolai Bio Kolding, Malling Bio, Værløse Bio 

Fra 3.11.: Kulturbiografen Frysehuset Holbæk, 6.11.: Reprise Teatret Holte, Hvalsø Bio, Park Bio, Biografen i Kulturhuset Skanderborg, Valby Kino, Vig Bio, 7.11.: Glamsbjerg Bio, Bio-Huset Lemvig, 8.11.: Bio Huset Galten 13.11.: Snurretoppen Store Heddinge, 18.11.: Skagen Bio, 20.11.: Assens Bio, Kinorevuen Skørping, 24.11.: Bio Langeland Rudkøbing, Aarup Bio, 27.11.: Fanø Biograf, Kom-Bi Hornslet, Victoria Teatret Sorø, 4.12.: Søllested Bio, 17.12.: Humle Bio, 8.1.: Nordborg Bio, 12.1.: Ringkøbing Biograf, 29.1.: Lønstrup Cafebio, 30.1.: Kosmorama Skælskør, 19.2.: Solrød Bio

 

  "Et stilsikkert, eksistentielt anfægtende drama... som Paul er Daniel Auteuil rent ud mesterlig"  Kristeligt Dagblad

  "Det er en fornøjelse at se Scott Thomas og Auteuil spille overfor hinanden. Kan varmt anbefales"  Eva Zierau, Kulturkupeen

  "Glødende og afdæmpet skuespil... nervepirrende og intens"  Maria Månson, Filmselskabet på DR K

  "Smuk og foruroligende. Kristin Scott Thomas' portræt af Lucie er hjerteskærende"  Louise Kidde Sauntved, Berlingske 

  "Diskret og præcist. Smukke billeder, der trækker al varmen ud af efterårets farver... Det er slet og ret høj kvalitet"  BT

  "Fortalt med stor finesse og meget, meget velspillet"  Henrik Queitsch, Ekstra Bladet

  "Afdæmpet originalitet... Daniel Auteuil og Kristin Scott Thomas spiller med stor præcision"  Cphculture 

  "Skuespillet i top... for dem der elsker fransk film, Scott Thomas og Auteuil er det her en film man skal se"  Filmforbindelsen 

  "Spænding som en god thriller"  Thure Munkholm, Filmmagasinet Ekko

  "Elegante præstationer af Daniel Auteuil og Kristin Scott Thomas"  Thomas Spejlborg Sejersen, Soundvenue

  "Velfungerende... små menneskeskæbner i en stor fortælling"  Per Juul Carlsen, Filmland

  "Kvalitet og stil... Billederne er smukke og intrigen tilfredsstillende"  Anders Brendstrup, Filmz

  "Det begavede dilemma mellem frihed, tryghed og ensomhed"  Søren Vinterberg, Politiken

  "Kristin Scott Thomas brillerer som Lucie"  Nadia Parbo, Cinemazone

"En dygtig og dreven filmskaber"  Bo Green Jensen, Weekendavisen

"Gribende... Auteuils og Thomas' skuespil sikrer naturligvis en solid kvalitet"  Ralf Christensen, Information


Philippe Claudel følger sin store succes med "Jeg har elsket dig så længe" op med et nyt stærkt drama, der igen har Kristin Scott Thomas i den kvindelige hovedrolle. Hun spiller overfor en af fransk films allerstørste skuespillere, Daniel Auteuil, som har filmens bærende mandlige hovedrolle. Auteuil yder vanen tro en helt enestående præstation. 

"Før vinterkulden" er et mørkt og dragende intenst drama, der i stil med Michael Hanekes "Skjult" (også med Auteuil) kryber langt ind under huden på sin tilskuer, mens den samtidig er en fryd for øjnene med dens sansemættede farvesymbolik i de dybt betagende billedkompositioner og så er den naturligvis ekstremt velspillet.

Paul (Auteuil) er den perfekte mand, der fører det perfekte liv sammen med sin smukke kone, Lucie (Scott Thomas). Paul er både vellidt og højtrespekteret i sit fag som neurokirurg. Lucie og Paul har været lykkeligt gift siden ungdomsårene og befinder sig socialt i samfundets øverste lag, bosiddende i en flot og funktionel villa.
Illusionen om det perfekte står imidlertid for fald, da den mystiske Lou (Leïla Bekhti) efter et tilfældigt møde gør sin entré i Pauls liv. Lou forklarer ham, at han har opereret hende for år tilbage og ønsker at takke, mens han omvendt insisterer på, at hun tager fejl. Alligevel fører et pludseligt udslag af midtvejskrise til, at han lader sig
drage ind i en hed kærlighedsaffære, der snart udvikler sig til et farligt forhold. Begæret flår op i hans ellers så almindelige dagligdag... og intet viser sig længere at være, hvad det giver sig ud for.

Filmen er med rette allerede blevet sammenlignet med værker fra mestre som Alfred Hitchcock og fransk films egen Claude Chabrol.



 
Gå tilbage til listen